måndag 5 maj 2008

Den svenska modellen 6.66

Fackförbundet SEKO har av någon outgrundlig anledning dragit igång en kampanj där de lägger 7 millar av sina medlemmars pengar på att hitta på en massa trams om något de kallar för den svenska modellen 2.0. I korthet går kampanjen ut på att argumentera för mer statliga lösningar, mindre valfrihet och ett ökat skatteuttag från lågavlönade arbetare i transportsektorn som tydligen inte har förmåga att bestämma över sina egna pengar.

En sak som fascinerar är hur man så totalt har fuckat upp sitt bildval. Tågen som spårat ihop är Holländska tåg från ett statligt bolag, incidenten ledde sedan till att man beslutade att privatisera järnvägarna eftersom det offentliga inte klarade av att sköta dem. Den väg som inte är färdigbyggd är brasiliansk, ritad av en socialistisk arkitekt slash borgmästare, och är idag färdigbyggd. Telelinorna är från Island, det land i världen som har lyckats bäst med att privatisera telenätet. SEKO är inte direkt ansvarigt för detta utan det är givetvis "byrån" Arena, Johan Ehrenbergs lekstuga där han för skattepengar försöker leka reklam på socialistiskt vis, som har gjort bort sig å det grövsta.

Däremot kan, och bör, SEKO lastas för det sätt med vilket man handskas med sina medlemmars inbetalda pengar. Då särskilt för de i SEKO-kollektivet som inte håller med fackpamparna. D.v.s de arbetare som trivs med att få högre lön hos en privat arbetsgivare, de som inte vill betala extra för att ringa rikssamtal och de som tycker att det är najs att kunna åka bil till Danmark istället för att överbetala på en fyllefärja.

Engelsmännen har ett bra begrepp för människor som ägnar sig åt sådana här idiotkampanjer; C U N T S.

Inga kommentarer: