måndag 26 maj 2008

Kinnevik Revisited


Efter att ha skrivit den förra bloggposten så passade jag på att kika in på Kinneviks hemsida. Jag kan inte undvika att bli fascinerad över den, jag vill veta vad de egentligen vill med sidan.

Layoutmässigt ser den ut att vara ritad av en ekonomijournalist född i det Victorianska England, vilket skapar en intressant stilkrock mellan modernt och ålderdomligt. Jag orkar inte riktigt gå in och läsa texterna som finns under rubrikerna, men navigationsstrukturen presenteras i väldigt litet format och på ett svåröverskådligt sätt. Men jag antar att det är så en corporate-sida ska byggas, man vill ju hålla pöbeln ute gudbevars.

Det mest fascinerande är ändå sidtoppen som pryds av texten "70 years of innovation" och en bild som visar en petrokemisk fabrik som spyr ut rök över ett havsnära område. Att Kinnevik fortfarande ser industrialismen som innovativ kan förklara varför man inte vill sprida information från sin stämma till de investerare som har något bättre för sig än att fika bulle med Erik Mitteregger, Allen Sangines-Krause och Christina Stenbeck.

Inga kommentarer: