måndag 2 juni 2008

Hell on heels

Snart är det dags för årets biohändelse för många, premiären av knullpekoralet Sex and the City. Tiotusentals kvinnor kommer att vallfärda till biograferna, Charlotta Flinkenbergs låtsastidning "Chic" är mediepartner och Swarovski bidrar med kristaller.

Jag har ärligt talat aldrig fattat grejen med Swarovski. Okej att nyrika ryssar och hiphopmoguler köper allt som glimmar, men kristallprydda svanar? Jag brukar då och då gå förbi företagets butik på Biblioteksgatan. Det som säljs där påminner mig mest om när jag i min mindre stilkänsliga ungdom köpte med mig souvenirer hem från olika delar av Europa. Som 9-åring hade jag ungefär samma smak, söta djurskulpturer i olika konstmaterial.

Sen har jag aldrig heller fattat grejen med Sex and the City, en serie om ett gäng tragiska och ensamma kvinnor som ligger med allt som kommer i deras väg, krökar för mycket och lägger alla sina pengar på skor. Liknande berättelser om män förekommer också rätt ofta i litteratur och på film, men då mer som varnande exempel och inte som förebilder.

Jag skulle vilja se en väl genomarbetad genusanalys på hur detta kommer sig och vad det säger om synen på kvinnor och män. Någon som kan bidra med en länk?

Inga kommentarer: