tisdag 3 juni 2008

Lotta Gröning, debattredaktören som propagandamegafon

Aftonbladets debattredaktör Lotta Gröning förnekar sig aldrig, hon är en av de stora anledningarna till att jag aldrig någonsin skulle få för mig att köpa Aftonbladet. Slaskjournalistiken och rewritandet av News of the world-artiklar kan jag leva med. Jag kan också leva med de tokiga åsikter som förs fram på ledarplats och på kultursidorna, det är trots allt ingen som läser de sidorna och 1968-generationen är ändå på väg att dö ut (i lungödem hoppas jag, efter all skada de har åsamkat så förtjänar de en plågsam död). Att debattredaktören inte försöker vara neutral är däremot helt sjukt, Lotta Gröning får en egen spalt på debattplats varje dag för att ösa skit och lögner över allt som inte passar in i den socialdemokratiska ljugarmallen. Nu senast skriver hon om "försämringarna i sjukförsäkringssystemet".

Jag har i mitt tidigare inlägg om fackets perversa kampanjmetoder tagit upp det faktum att slaskpressen alltid letar folk att tycka synd om och att man mörkar det faktum att det inte är bra att gå sjukskriven för länge, utan att man snarare blir sjuk av det. Aftonbladet har givetvis gjort just detta även idag, man har letat fram ett degenererat par från landsorten som "förlorar allt".

Journalisten har föga överraskande inte en tanke på att fråga Fredrik om han inte kan ta ett annat jobb istället för att gå på sjukpenning, eller att ifrågasätta det rimliga i att hans tjocka fru inte jobbar medan han är hemma och tar hand om deras gemensamma barn.

Journalisten tar inte heller tillfället i akt att ifrågasätta det sjuka skattesystem som gör att en arbetare inte har utrymme att spara några pengar alls för att ha som buffert om sjukdom eller arbetslöshet inträffar. Nej då, det är givetvis synd om dem. Ty, i Sverige är det var och ens gudagivna rätt att inte göra någonting för att förbättra sin situation och bara vänta på att en myndighet ska komma och ta hand om en.

4 kommentarer:

Anonym sa...

"...degenererat par från landsorten" - eller varför inte säga det rent ut: fram för rashygien, de som inte håller håller måttet (varken ur ekonomisk eller biologisk synpunkt) kan dö. Vilken människosyn... urk!

Anonym sa...

"Aftonbladets debattredaktör Lotta Gröning förnekar sig aldrig, hon är en av de stora anledningarna till att jag aldrig någonsin skulle få för mig att köpa Aftonbladet"

Ändå är den som synes väl värd att läsa. Stolle....

Anonym sa...

Tänkte skriva ett tiotal argument emot ditt inlägg, men så insåg jag att du är en egotrippad nolla, och tillika idiot. Sådana är som bekant meningslösa att debattera med, så jag nöjer mig med dessa enkla rader.

P.S. Hoppas innerligt och ärligt att du snart drabbas av en svår kronisk sjukdom. D.S.

Anonym sa...

Min gode vän...paret från landsorten e vad man kallar kvalitativ research.