onsdag 2 juli 2008

Om talande fittor och annat slöseri med det allmännas resurser


För att åskådliggöra vad skattepengarna går till har Helsingborg stad upphandlat en stortavlekampanj med "skattkartor". Utöver det uppenbara, att skattepengarna går till reklam och i sig åskådliggör det värdelösa i att låta politiker handskas med våra pengar, så är det lite skrämmande att en borgerlig majoritet ägnar sig åt den här sortens blaha-blaha. Jag trodde att det var förbehållet Socialdemokrater att bränna skattepengar på skit. Men det är uppenbarligen ett politikerproblem, inte ett ideologiskt problem.

Textbudskapet i kampanjen är: "Missade du dina skattepengar? Lugn, det kommer fler."

Hur svårt ska det vara att förstå att skattepengarna inte är statens, kommunens eller landstingets att fördela efter eget huvud? Det är våra pengar. En sån här kampanj är ett hån mot oss som betalar skatt och visar på ett totalt förakt för den enskilde medborgaren som betalar enorma summor av sin lön varje månad för att föda en ständigt växande byråkrati.

Jag tar mig in på Helsingborgs webbplats för att läsa mer om kampanjen. Jag skulle gärna vilja veta vad den har kostat att ta fram och vad de egentligen vill med den. Informationen står inte att finna. Det enda jag hittar är en talande fitta, av Helsingborg kallad "Musslan", som påstås kunna berätta saker och ting för mig. Jag tar tillfället i akt och ställer en fråga till Musslan: "vad kostade er reklamkampanj", det enda svar jag får tillbaka är en hänvisning till en samlingssida med taxor och avgifter.

Jag tror att lärdomen som kan dras är att man inte ska lita på politiker och att talande fittor har betydligt mindre koll än vad de vill påskina.

Inga kommentarer: