torsdag 14 augusti 2008

R.I.P. Nitty Gritty

Enligt Dagens Handel har delägarna i butikskonceptet Nitty Gritty lämnat in en konkursansökan. Det är trist. Nitty Gritty var en butik som stack ut. Likaså var delägarna Hugo Bergström och Peter Åsbrink människor som vågade satsa, och satsa stort. Oavsett konkursens utgång så ska man inte glömma att de faktiskt lyckades göra en av Södermalms tråkigaste gatstumpar intressant under ett par år.

Jag kan nog känna att NG blev lite för avant garde för mig på slutet, eller så är det jag som blev för gammal och för fet. Hursom, det Nitty Gritty hade som få andra klädbutiker har är dock kompetent personal som gillar det de gör och bryr sig om mig som kund utan att försöka sälja genom att ge mig dåligt samvete. Nitty-personalen representerade en yrkesstolthet som finns att finna på få ställen nuförtiden. För att ha skapat allt detta ska Hugo och Peter känna sig stolta, hoppas att de kommer tillbaka med något nytt och expanderar i en mer realistisk takt nästa gång.

Inga kommentarer: