Efter att de nya moderaterna gått ut med en massiv reklamkampanj som ska förklara vad för bra som skett sedan de och alliansen landat i regeringen, så svarar Sossarna genom att producera egna annonser där de kopierat det grafiska manéret från M-annonserna men pratar om "nya orättvisor" istället.
Tanken är sannolikt att man med detta grepp ska kunna neutralisera effekten av moderaternas reklamsatsning genom att gå in med en mindre reklambudget och säga rakt motsatt sak. Även om sossepropagandan helt uppenbart är lögn rakt igenom så förvirrar det målgruppen och gör det omöjligt att ta ställning till vad som är sant och inte. De som gynnas av en indifferent och okunnig politisk publik är socialdemokraterna och sverigedemokraterna.
Partier med tydlig ideologisk profil och en mer intellektuellt krävande politisk retorik tappar alltid bort sig i sådana här sammanhang. Mycket på grund av att man inte förstår vikten av känslomässig kommunikation och inte heller kundbeteenden och enkel psykologi. Väljarna som individer är inte alltid dumma, ibland går det till och med att resonera med dem, men som kollektiv är vi människor inte annat än en riktigt jävla korkad skock får som går dit vi blir tillsagda och blir förvirrade och/eller irriterade av alltför komplexa budskap.
Politisk satir är i sig inget nytt, inte heller det här med att sno andras idéer och korrumpera dem utifrån sina egna utgångspunkter. Det är bara det att det har gjorts så mycket smartare och bättre så många gånger tidigare.
fredag 23 maj 2008
Den som är utan egen politik kastar första pajen
Etiketter:
Nya moderaterna,
politisk kommunikation,
reklam,
Socialdemokraterna
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar