Tidningen Resumé skriver idag om en kampanj som FN-förbundet kommer att hålla under Hultsfredsfestivalen.
Kampanjen exemplifierar rätt bra en av huvudanledningarna till att man inte ska anta erbjudanden om pro bono-jobb från reklambyråer. Man får nämligen vad man betalar för.
Hela kampanjidén är till att börja med extremt krystad, ungdomar ska förmås att byta en av sina strumpor mot en FN-blå. Vad strumpor har med FN att göra är oklart, vilken effekt kampanjen ska ge med sig är ännu mera oklart.
Jag citerar Resuméartikeln: "Enligt FN-förbundet var det viktigt att möta ungdomarna i deras naturliga miljö. Trackster föreslog Hultsfredsfestivalen."
Som sagt var, man får vad man betalar för, i det här fallet en slaskig målgruppsanalys och en helt ogenomtänkt kampanjstrategi. Alla som varit på Hultsfredsfestivalen vet att det inte är ungdomars naturliga habitat. Hultsfred är ett ställe dit ungdomar åker för att para sig, testa knark och bli sjukt smutsiga. För majoriteten av de som åker dit så är det raka motsatsen mot deras naturliga miljö. Man åker dit för att slippa - just sin naturliga miljö.
Vad FN vill uppnå med kampanjen är som sagt var oklart, men jag antar att man vill "bilda opinion", det är ju ett stort problem i Sverige att folk är för världsfattigdom och krig.
Målet med kampanjen är att samla in 10 000 strumpor som sedan ska skickas till statsministern. Med lite tur så kommer det här leda till att Sverige lämnar FN, det är i alla fall så jag skulle bemöta en organisation som skickade 10 000 vidriga Hultsfredsstrumpor till mig.
Kampanjen kommer säkert få en 100-wattare i alla fall, den lär ju uppnå sina kampanjmål gudbevars.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar