onsdag 21 maj 2008

Dansbaneeländet går igen



Sent omsider tillåter jag mig själv att kommentera Anders Bergstens debattartikel om GTA IV.

Anders hävdar med emfas att våldet i samhället ökar. Han relaterar detta till våldsamma dataspel, dessa ondskans redskap. Jag tänker inte ens ta upp det uppenbara som att han förfäktar all vetenskap, utan istället lutar sig mot en EU-parlamentariker som tycker som Anders. Jag tänker inte heller nämna den bristande kausaliteten mellan skolskjutningar i Tyskland och USA och dataspel. Inte heller tänker jag börja jiddra om dansbanor, Elvis, motorsågsmassakern, WASP eller annat som har påverkat ungdomen i negativ riktning genom åren. Jag tänker avslutningsvis heller inte ta upp det faktum att ungdomar som spelar mycket dricker mindre och alltså begår färre våldsbrott än jämförbara ungdomar med andra intressen.

Däremot så vill jag konstatera att den förste som dokumenterat klagat på dagens ungdom var Platon. Sen dess har det bara blivit värre.

Jag vill också passa på att konstatera att det mig veterligen råder en kraftig brist på dataspel i till exempen Somalia, Rwanda, Sudan och på Västbanken. Dessa är ju inte direkt områden som är kända för sina fridfulla ungdomar, något som kanske, kanske, kan relateras till att de inte får något annat utlopp för sin frustration än att begå massmord och att kasta sten på polisen. Jag vågar nog drista mig till att säga att med lite våldsamma dataspel och betydligt mycket mer knulla så skulle dessa ungdomar vara betydligt lugnare och fredligare. Men jag har en känsla av att det inte stämmer med Anders Bergstens sexualmoraliska och allmänmoraliska uppfattning.

Utifrån detta kan man också konstatera att Anders Bergsten sannolikt skulle vara mindre arg om han knullade lite mer, och kanske fick utlopp för lite av sina aggressioner genom att bränna nerför gatorna i Liberty City med hagelbrakarn osäkrad istället för att skriva gammelgubbiga debattartiklar i Expressen om saker han inte förstår sig på.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är ett geni - det har jag alltid sagt! Nästan....

Gubb, gubb, GUBB!