måndag 19 maj 2008

Punkt SE

Idag kom beskedet om att "tidningen" .SE läggs ner. Aftonbladet har plöjt ner 500 miljoner kronor i projektet och inte lyckats med annat än att skapa en av det här landets största redaktionella skitprodukter, om än i litet format.

.SE har lyckats med att vara totalt ointressant och innehållslös. Den har blandat det sämsta från bloggosfären med det sämsta från gammelmedia på ett sätt som måste vara världsunikt. Inte konstigt att Norrmännen till sist tröttnade och la ner den. Att så skulle ske kan knappast ha kommit som någon överraskning för någon efter att TV7 lades ner. Det är generellt svårt att få lönsamhet i medieprojekt idag, och jag utgår ifrån att ett par affärsutvecklare, chefredaktörer och VD:ar går till jobbet med sänkta huvuden idag.

Att .SE försvinner kan knappast sörjas av någon. TV7 tror jag däremot är en god grundidé, att driva en kanal som är för dagens ungdomar vad ZTV var för den ironiska generationen. TV7 som affärskoncept var (eller borde ha varit) inriktat mot Blondinbellas läsare, ytliga och osäkra ungdomar som dels behöver någon som berättar för dem vad de ska tycka och dels inte har så höga krav på kvalitet.

Sofi Fahrmans bländvita stomatolleende och botoxade ansikte passade som hand i handske in i detta, och med en stark mediepartner som Aftonbladet borde det inte ha gått att misslyckas. Det verkar dock ha spenderats alldeles för mycket pengar på projektet, och man har också bortsett från att jobba mer med att integrera TV-formatet i nya medier. De flesta videobloggar jag har sett har varit fruktansvärt ointressanta, däremot så tror jag att den första blogg-TV:n, när den kommer, kommer att ha stor möjlighet att lyckas och bli lönsam. Detta förutsatt att man engagerar folk som kan paralelljobba i flera medier samtidigt, inte är låsta i gammalt tänkande och som dessutom vågar satsa utan att skjuta över målet.

Inga kommentarer: